مقالات
دروس عمومي را چگونه بخوانيم؟(بخش اول)

 يکي از مهم ترين مسايلي که شما عزيزان براي آمادگي در آزمون بايد به آن توجه کنيد اين است که وقت مناسبي را به مطالعه دروس عمومي اختصاص دهيد. خيلي از داوطلبان فکر مي‌کنند که با يادگيري دروس اختصاصي و آمادگي کامل در اين درس ها براي کنکور مي ‌توانند از دروس عمومي صرف نظر و رتبه خوبي هم کسب  کنند. يکي از دلايل عدم مطالعه دروس عمومي اين است که داوطلبان فکر مي کنند وقتي را که مي توانند براي مطالعه دروس اختصاصي داشته باشند خواندن دروس عمومي از آن ها مي‌ گيرد، و نکته ديگر اين که خيلي از آن ها به علت ضعف در بعضي از دروس عمومي مثل عربي و زبان، به جاي حل مشکل و يادگيري اين درس ها با استدلالي غلط سعي مي‌ کنند با تمرکز بر درس هايي که در آن مشکلي ندارند خود را قانع کنند که نخواندن اين دروس مشکلي براي آنان به وجود نخواهد آورد.

بايد به خاطر داشته باشيد که نخواندن دروس عمومي اشتباه بزرگي است و باعث مي شود تا داوطلبان ديگر به راحتي بر شما پيشي بگيرند؛ پس حتماً به اين نکته توجه کنيد که براي موفقيت در کنکور به هيچ وجه از هيچ کدام از دروس عمومي غافل نشويد؛ زيرا خواندن دروس عمومي به شما اين امکان را مي دهد که احتمال قبولي شما در کنکور چند برابر شود؛ بنابراين، داوطلبان بايد توجه کنند که بخشي از وقت خود را در اين زمان باقي مانده به دروس عمومي و مطالعه آن اختصاص دهند. ضمناً آنان که تاکنون مطالعه دروس را جدي نگرفته ‌اند، نبايد نااميد باشند؛ زيرا مغز انسان توانايي هر کاري را دارد و ما فقط بايد بخواهيم و باور کنيم که موفق مي شويم. توصيه ما در اين خصوص اين است که:

1- براي موفقيت در کنکور هم دروس عمومي و هم دروس اختصاصی را بايد خوب بخوانيد و به دروس عمومي هم به اندازه کافي اهميت بدهيد و آن ها را پشت گوش نيندازيد.

2- در کنار دروس اختصاصی، هر روز دو تا سه ساعت يا بيشتر را با توجه به ميزان آگاهي و مهارتتان در دروس عمومي براي اين دروس در نظر بگيريد. اگر شما مطالب را به تدريج خوانده و زمان هاي مناسبي را براي مرور آن ها در نظر بگيريد، حتماً توانايي پاسخ گويي سؤالات بيشتري را در کنکور خواهيد داشت.

3- براي هر کدام از درس‌ هاي عمومي برنامه ‌اي داشته باشيد و با حساب و کتاب پيش برويد و ببينيد که با اين روندي که پيش گرفته ‌ايد، آيا مي توانيد به موقع تا روز کنکور، دروس عمومي را نيز به پايان رسانده و آن ها را مرور کنيد؛ اگر نه، تغييراتي در برنامه ‌تان ايجاد کنيد.

4- مرورهاي روزانه، هفتگي و ماهانه را در نظر بگيريد و تمامي مرورها را براي آخر کار و نزديک کنکور باقي نگذاريد؛ در اين صورت، در آخر کار وقتي براي مرور سراغ کتاب مي رويد ممکن است که تمامي مطالب از يادتان برود. يک برنامه براي مطالعه دروس عمومي داشته باشيد و يک برنامه براي مرور آن ها. براي انجام اين کار مي ‌توانيد از ابزارهايي مانند جعبه لايتنر هم استفاده کنيد.

5- از افرادي که کنکور را با موفقيت پشت سر گذاشته‌ اند، مشورت بخواهيد و ببينيد که آن ها براي زدن درصد بالايي در دروس عمومي چه روندي را پيش گرفته بوده ‌اند.

 

ادبيات

ادبيات از دروس با اهميت، داراي ضريب بالا و بسيار رتبه آور مي‌ باشد؛ به همين دليل، توجه کافي به اين درس از اهميت خاصي برخوردار است. اين درس براي همه‌ گروه‌ هاي آزمايشي به عنوان درس عمومي، ضريب بالايي دارد؛ با اين حساب، مي ‌توان گفت که کسب نمره‌ پايين در دو درس ادبيات و معارف جبران‌ ناپذير است. سؤالات درس ادبيات معمولاً سخت هستند و حدود 50 درصد سؤالات را سؤالات دشوار تشکيل مي‌ دهد؛ در ضمن، طرح سؤال از متون خارج از کتاب درسي در قسمت ‌هاي مختلف ( املا ء- آرايه ‌هاي ادبي- زبان فارسي معني و مفهوم ) به چشم مي خورد.

بهترين راه تسلط بر لغت‌ ها، يادگيري آن ها در درون متن است؛ پس بايد متن را با دقت بخوانيد و زير کلماتي که معناي آن ها را نمي‌ دانيد خط بکشيد و سپس معناي واژه هاي ستاره دار را از فرهنگ لغات در آوريد و در حاشيه کتاب بنويسيد و بار‌ها مرور کنيد. سعي کنيد تمام معاني را که در واژه نامه کتاب درسي در برابر هر لغت آمده است، ياد بگيريد و تنها به معاني اول کلمه بسنده نکنيد. هنگام مطالعه کتاب درسي بايد تمامي لغات و اصطلاحاتي را که از لحاظ معنايي و املايي اهميت دارند، مشخص و در حاشيه کتاب يادداشت کنيد و معني لغات را حفظ کرده و با چند بار نوشتن و تمرين کلمات مهم املايي، ديکته آن ها را ياد بگيريد.

دانش آموزان دقت داشته باشند که اين کلمات مهم معنايي و املايي در تمام بخش هاي کتاب اعم از متون، شعرها، تمارين و... يافت مي شوند. همچنين بعضي از واژه ها بيش از يک معني دارند که دانش آموز بايد به معاني مختلف آن توجه داشته باشد. براي مبحث املا، درس هاي املايي کتاب زبان فارسي، و براي مبحث واژگان، واژگان ذکر شده در پايان کتاب نيز بايد مورد توجه و مطالعه قرار گيرد. 

لازم به ذکر است که معمولاً چند سؤال از لغت‌ ها است. اشاره به تعداد سؤالات احتمالي در کنکور به اين دليل است که شما وقت خودتان را با موضوعاتي که در هر درس بايد مطالعه کنيد و اهميت بيشتري دارد، تطبيق دهيد.

سؤالات املاء معمولاً به شکل غلط املايي در يک متن يا چهار عبارت در چهار گزينه مورد سؤال قرار مي ‌گيرد. سؤالاتي که به صورت غلط املايي در يک متن پرسيده مي ‌شود معمولا دشوارتر هستند، و زماني که املايي غلط از واژه هاي مشابه است پاسخ گويي به سؤال دشوارتر مي ‌شود (حدود دو تا سه سؤال از املاء مطرح مي‌ شود).

يکي از بخش ‌هاي مورد سؤال در کنکور، آرايه هاي ادبي است. از آن جا که تقريباً نيمي از سؤالات درس ادبيات به اين بخش مربوط مي شود، دانش آموزان بايد به طور جدي به اين مقوله پرداخته و به نهايت تسلط در مباحث آن برسند و تنها راه پاسخ گويي به اين گونه سؤالات فقط آموختن درست آن ها که شامل  قالب شعري، بيان و بديع  و حفظ کردن است، مي‌ باشد. نکته ‌اي که بايد به آن اشاره شود اين است که دو مقوله آرايه ‌ها‌ي ادبي و معنا و مفهوم اشعار به هم وابسته هستند و هنگام مطالعه اشعار و متون بايد همزمان هر دوي آنها را مدنظر قرار داده و هر يک را مکمل ديگري نماييد. براي پاسخ گويي به سؤالات آرايه هاي ادبي بايد ابتدا تعريف ساده هر کدام از آرايه ها را آموخته و هر آرايه را با يک مثال پرکاربرد و مشهور ياد بگيريد. هنگام مطالعه اشعار، بايد هر آنچه از آرايه ها به ذهنتان مي رسد يادداشت کنيد. در اين هنگام بايد هم به معناي ظاهري ابيات و متون توجه کنيد و هم بتوانيد با نگاهي تحليلي مفهوم بيت را عنوان کنيد و بتوانيد متون و اشعاري را که با هم قرابت دارند، مشخص کنيد؛ پس براي تسلط بر مقوله قرابت معنايي بايد مطالعه با نگاهي کل‌ نگرانه صورت گيرد و دانش آموز بايد بتواند ابيات و متون مرتبط با هم را مشخص کند.

توجه کنيد که براي يادگيري آرايه ها، نبايد فقط نمونه هاي کتاب را حفظ کنيد، بلکه به سؤالات و مثال ‌هاي خارج از کتاب هم توجه کنيد؛ به اين دليل که برخي سؤالات از خارج از کتاب طرح مي ‌شود. در کنکور بيش از يک آرايه در يک سؤال پرسيده مي‌ شود؛ مثلاً مي ‌گويند در کدام گزينه هر سه آرايه استعاره، تشبيه و تناسب وجود دارد و شما حتماً براي جواب دادن به سؤالات آرايه هاي ادبي بايد به خوبي مفهوم آن ها را بدانيد (حدود سه سؤال از آرايه‌).

سؤالات تاريخ ادبيات، معمولا ً از قسمت‌ هايي طرح مي ‌شود که به سادگي نمي ‌توان به آن ها پاسخ گفت؛ پس علاوه بر تاريخ ادبيات بالاي درس‌ ها، بايد توضيحات و نام کتاب هاي مندرج در درآمد فصل ‌هاي کتاب و همچنين فهرست اعلام پايان کتاب را به خوبي بخوانيد و با روش تکرار ياد بگيريد؛ يعني به جاي اين که براي آموختن تاريخ ادبيات يک فصل در يک نوبت، يک ساعت وقت صرف کنيد، آن را در چهار نوبت 10 تا 12 دقيقه اي مطالعه کنيد تا در حافظه شما بماند. دانش آموز مي تواند با تهي فلش کارت هايي اطلاعات مربوط به هر کدام از نويسندگان و شاعران را ثبت کرده و اين فلش ها را به طور مرتب مرور کند. هر کدام از کارت‌ ها به يک شاعر يا نويسنده اختصاص دارد و تمامي اطلاعات مربوط به شاعر در آن ثبت شده است.

دسته بندي شاعران بر اساس مکتب ادبي يا دوره تاريخي نيز مي تواند به روند يادگيري سرعت بخشد. دانش‌ آموزان بايد علاوه بر تاريخ ادبيات هاي موجود در متن کتاب، اعلام ذکر شده در آخر کتاب ادبيات فارسي را نيز به دقت مطالعه کنند. براي حفظ آثار شاعران نيز مي توان از سر واژه ها استفاده کرد ( براي مثال، آثار نظامي را مي توانيد در واژه «ملخ ها» خلاصه کنيد: مخزن الاسرار/ ليلي و مجنون/ خسرو و شيرين/ هفت پيکر/ اسکندرنامه).

در کنکور، حدود پنج تا شش سؤال از سؤالات ادبيات از زبان فارسي است. مباحث اين کتاب به چهار بخش املا، نگارش، زبان شناسي و دستور زبان تقسيم مي شود. دو مقوله نگارش و زبان شناسي نيز حاوي متون حفظي هستند که با شيوه ساير دروس متني( مرور پيوسته) بايد مطالعه شوند؛ اما بيشترين تاکيد طراحان آزمون سراسري بر مقوله دستور زبان است. براي تسلط يافتن بر مطالب اين بخش ابتدا بايد تعريف ساده هر کدام از دستور ها و قواعد را ياد گرفته و سپس به تمرين اين قواعد بر روي متن بپردازيد؛ مثلاً براي تسلط بر مبحث ساختمان اسم، ابتدا بايد انواع اسم را از لحاظ ساخت بشناسيد و سپس ساخت اسم هاي موجود در يک متن را مشخص کنيد. براي تست زدن بهتر، کتاب را خط به خط بخوانيد و تمام مثال ها و تعريف‌ هاي آن را در نظر داشته باشيد. از حفظ کردن قواعد صرف نظر نموده و کاملا ً آن ها را ياد بگيريد و در متون متفاوت خارج از کتاب از آن ها استفاده و تمرين کنيد.

 براي جلوگيري از فراموشي، کتاب درسي و  فيش برداري ها و خلاصه نويسي ها و تست هاي سال‌ هاي گذشته را مرور کنيد. از معني و مفهوم نيز 8 تا 9 سؤال مطرح مي‌شود؛ به همين دليل سعي کنيد تا آن ها را هم خوب ياد بگيرد. باز هم تاکيد مي‌ کنيم که ادبيات هم، مانند دروس اختصاصی شما از اهميت خاصي برخوردار است و کسب درصد پايين در اين درس، به ضرر شماست.

 

دين و زندگي

پس از ادبيات فارسي، درس دين و زندگي، ضريب بالايي دارد و مهم‌ ترين درس عمومي محسوب مي ‌شود؛ البته در آزمون سراسري، ضريب هر درس به تنهايي اهميت آن را نشان نمي‌ دهد، بلکه کيفيت رقابت داوطلبان در آن درس بر اهميت و نقش آن تاثير مي ‌گذارد؛ در اين ميان، درس دين و زندگي نقش جالبي دارد. معمولاً داوطلبان ابتدا اين درس و سپس ادبيات را بهتر و بيشتر مي‌ خوانند؛ به همين جهت، ميانگين نمره‌ قبول ‌شدگان کنکور در اين درس نسبت به ساير دروس عمومي بالاتر است و رقابت داوطلبان در اين درس دشوارتر مي‌ شود؛ به‌ طوري‌که کسب نمره‌ پايين‌ در اين درس، شما را از آوردن نمره و رتبه‌ لازم براي رشته ‌هاي مطلوب محروم مي سازد.

همان گونه که اشاره شد، دين و زندگي از جمله دروسي است که اکثر داوطلبان در کنکور درصد پاسخ گويي بالايي در آن دارند . اگر به يک سؤال پاسخ اشتباه دهيد و به يک سؤال اصلا ً پاسخي ندهيد، نزديک به 10 تا 50 نفر در رتبه کل خود ضرر خواهيد کرد؛ با اين همه، شما با مطالعه فقط چند ساعت در هفته مي توانيد به درصد بسيار خوبي در اين درس برسيد. سؤالي که در اين جا پيش مي آيد اين است که نحوه مطالعه صحيح، همراه با بازدهي بالا در درس دين و زندگي، چگونه است. براي پاسخ به اين سؤال بايد گفت که مباحث مطرح شده در معارف به سه دسته تقسيم مي شود:

1- احاطه بر مفهوم کلي و هدف درس، به علاوه تسلط بر متن درس؛

2- فهم آيات با تسلط کامل بر ترجمه ها و اهداف آن ها؛

3- فهم هدف روايات، متن آن ها و همچنين ارتباطشان با درس.

هر درسي، هدف خاصي براي خود دارد. ابتدا بايد متن درس را با دقت بررسي کرد و پس از پايان درس، سؤالات مربوط به انديشه و تحقيق يا تفکر در آيات و تطبيق هاي حذف نشده از آزمون سراسري را نيز مطالعه کنيم تا چيزي از قلم نيفتد.

نکته‌ مهم در يادگيري اين درس، روش صحيح مطالعه هر بخش است. هنگام مطالعه متن درس، بايد دقت کرد که سعي در حفظ کردن مطالب مانند امتحان نهايي نداشته باشيد؛ پس هر بند يا پاراگراف مطالب مرتبط به بحث را به صورت مجزّا يا داخل کروشه، دسته بندي کنيد، آن جمله يا مطلب را مطالعه کنيد و سپس در يک زمان کوتاه، آن نکته را تجسّم کنيد. توجه داشته باشيد که به راحتي از جزء به کل مي ‌توان رسيد و اگر زماني نياز به چينش اين مطالب کنار يکديگر باشد، شما تسلط لازم را داريد؛ در عين حالي که اگر نکته يا لغت مهمي در اثناي آن کروشه يا پرانتز، وجود داشته باشد، با نکته برداري، کاملاً در ذهن مي ماند، و اگر سؤال به صورتي جدا از متن کتاب طرح شود، با اين روش به راحتي قابل پاسخ گويي است. توجه داشته باشيد که محور کار حتماً بايد کتاب درسي باشد. قبل از تسلط به مفاهيم کتب از هر گونه بررسي تستي جداً خود‌داري کنيد. مهم ‌ترين قسمت سؤالات دين و زندگي در آزمون سراسري، بخش « آيات» است. بايد به اين  نکات توجه کنيد:

1- ابتدا بايد آيه را با ترجمه آن خواند و بر آن تسلط پيدا کرد؛

2- بايد مفهوم مرتبط با آن آيه را فرا گرفت؛ به طوري که بتوان تشخيص داد کليت آيه يا هر کدام از اجزاي آن به چه نکته اي اشاره دارند؛

3- توجه به ارتباطات آيات يا تيتر با آن موضوع و ارتباط با آيات و روايات هم مفهوم و حتي ارتباط با اشعار نيز، قسمت بسيار مهم اين دسته، نکات و سؤالات است؛

4- در مورد آيات قرآني، نام سوره‌ ها بايد حفظ شود؛

5- خط به خط دروس اين کتاب مهم هستند. از روش هاي خوب مطالعه اين درس، توجه به پاورقي و خط کشي و علامت ستاره يا پر رنگ کردن نکته هاي مهم است؛

6- توجه به تمامي آيات کتاب ( ستاره دار و غيرستاره دار ) و ترجمه کلي و حدودي لغات عربي هر آيه لازم است؛

7- هنگام حفظ هر آيه بايد به تيتر بالاي آن پاراگراف و سر فصل ها توجه کافي شود؛

8-به اشعار مطرح شده کتاب و مفهوم کلي آن توجه شود؛

9-  توجه به پاورقي ‌هاي کتاب، به خصوص نويسنده کتاب‌ ها، بسيار مهم است. بهتر است که تست‌ هاي اين درس را دو يا سه روز بعد از مطالعه انجام دهيد؛

10- پيشنهاد مي ‌شود که براي شروع، دين و زندگي3 را مطالعه کنيد و در ادامه، مطالعه دين و زندگي 2 را که به علّت فاصله گرفتن از سال دوم دبيرستان، نياز به بررسي دارد.(پیک سنجش-1395.03.10)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نحوه آشنایی شما با سایت
از طریق دوستان
از طریق روزنامه و جراید
از طریق اینترنت
از طریق SMS
از طریق ایمیل
 

آخرین اخبار

*سوابق تحصيلي پيش دانشگاهي فارغ التحصیلان (96-95) در‌ آزمون‌ سراسري‌ سال 1396

*درباره نتايج سومين آزمون استخدامي متمركز دستگاه هاي اجرايي كشور

*مرحله تكميل ظرفيت دانشگاه‌ هاي علوم پزشكي در برخی رشته های آزمون استخدامي متمركز 95

*درباره جداول رشته ها و مواد امتحانی آزمون ورودی دکتری (Ph.D) سال 1397

*اطلاعيه سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص رشته هاي کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد

*تاريخ‌ برگزاري، نحوه‌ پرينت كارت‌ و محل رفع نقص كارت آزمون سراسري‌ سال 1396

*آزمون تعيين صلاحيت متقاضيان تدريس در دانشگاه جامع علمي - كاربردي سال 1396

*فرصت مجدد براي متقاضيان سهميه 5 درصد ايثارگران در آزمون سراسري سال 1396

*پرينت كارت‌ صد و هجدهمین دوره آزمون زبان انگليسي پيشرفته (Tolimo:E-A2017)

*چهارمين آزمون استخدامی مشترك فراگير دستگاه هاي اجرايي كشور در سال 1396

*آغاز انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد 96 دانشگاه آزاد از هفته آخر خرداد96

*رشته محل ‌هاي جديد و اصلاحات دفترچه آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1396

*تمديد مهلت دريافت علاقه مندي براي اعمال سهميه 5 درصد ايثارگران کنکور سراسری96

*نتايج سومين آزمون استخدامي متمركز دستگاه هاي اجرايي كشور مورخ 1395/8/21

*تمديد ثبت ‌نام و رشته محل ‌هاي جديد و اصلاحات آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته96

*زمان اعلام نتايج اوليه آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1396

تمام گروه های خبری سایت

  بازديد کل : 623708 نفر   - 152709 ip   بازديد امروز : 94 نفر   - 15 ip   بازديد ديروز : 263 نفر   - 91 ip   آنلاين : 2 نفر