مقالات
دروس عمومي را چگونه بخوانيم؟(بخش پاياني)

زبان انگليسي

يکي از درس‌ هاي بسيار مهم آزمون سراسري که تا پايان تحصيلات تکميلي هم همراه دانشجويان است، درس زبان انگليسي است. با وجود اهميت فراوان اين درس، عده بسياري از دانش آموزان و داوطلبان در يادگيري آن دچار مشکل هستند؛ گرچه برخي ديگر از داوطلبان نيز هستند که در زبان‌ هاي خارجي و پاسخ گويي به سؤالات آن تبحر دارند و وجود اين دسته از داوطلبان باعث مي ‌شود که گروه ديگر نيز براي بهتر کردن رتبه خود مجبور به خواندن اين درس و پاسخ گويي مطلوب آن در آزمون شوند.

يادگيري زبان فرايندي طولاني مدت است و داوطلب بايد از مدت ها قبل، آمادگي خود را در اين درس بالا ببرد، اما مطالعه اين بخش مي تواند تا حدودي، داوطلبان را براي موفقيت در آزمون در اين مدت باقي مانده کمک کند. تعداد سؤالات کنکور در اين درس 25 سؤال يعني  100 تقسيم بر 25 = 4 است؛ پس پاسخ گويي به هر سؤال 4 درصد شما را جلو مي‌اندازد. به طور کلي براي يادگيري زبان، به منظور آمادگي در کنکور بايد به اين نکات توجه کنيم:

1- سعي کنيم واژه را در جمله معني کنيم؛ آن‌قدر که برايمان در ترجمه‌ آن جمله، سؤالي پيش نيايد؛ به عبارتي ترجمه‌ لغت به لغت نشده تا مفهوم کلي از جمله گرفته شود؛ به طوري که بتوانيم رابطه‌ بين جمله و گزينه را درک کنيم.

2- بخشي از جمله را که برايمان مهم به نظر مي ‌رسد يادداشت کنيم.

3-قواعد هر درس را با يک مثال بنويسيم و آن را نمونه ‌اي براي جملات ديگر بدانيم. موارد خاص در بخش گرامر را نيز در محل ديگري يادداشت کرده و در صورت لزوم به آن رجوع مي‌ کنيم.

4-انتخاب درست کتب کمک ‌آموزشي، بسيار مهم است.

5-بخش reading هر درس را بايد چندين بار خواند و ارتباط اجزاي جمله را با يکديگر شناخت و ترجمه ساده‌ اي از هر جمله را در ذهن داشت.

6-مرور و بازگشت به متوني که مشکل هستند يا قواعدي که فراموش مي ‌شوند و يا لغاتي که معاني مجازي دارند، بسيار ضروري است.

7-دو بخش گرامر و لغت، بسيار راحت هستند و با دقت مي ‌توان از عهده‌ آن ها برآمد؛ اما براي بخش cloze passage و reading comprehension بايد برنامه ‌اي خاص داشت. بخش گرامر تقريباً 100 ‌در‌صد از مطالب کتاب است و در بخش لغت، مي ‌توان بيش از 80 ‌درصد آن را در چارچوب کتاب جست و جو نمود و شايد 20 درصد آن خارج از درس ‌باشد که داوطلبان با ميزان مهارتي که در امر ترجمه‌ متون دارند، هر يک به نحوي با آن رو ‌به رو مي‌ شوند. لازم به ذکر است که در سال‌ هاي اخير، بيشترين تاکيد روي لغت و درک مطلب است؛ پس داشتن دايره لغات وسيع، ضروري ترين توصيه ما به شماست؛ به همين دليل، يادگيري روزانه 15 تا 30 لغت را در برنامه مطالعاتي خود جاي دهيد؛ بدين ترتيب تا زمان کنکور، شما لغت ‌هاي زيادي را فرا گرفته ‌ايد. توصيه مي‌ شود که براي انجام اين کار حتماً از جعبه «لايتنر» استفاده کنيد.

8-در خصوص درک مطلب، بايد مطالبي را در راستاي متون کتاب فراهم کنيم و سعي کنيم که منظور نويسنده را در هر پاراگراف بفهميم. معمولاً جمله‌ اول هر پاراگراف، نظر اصلي نويسنده است. به طور کلي، وقتي يک مطلب را مي‌ خوانيد، ابتدا سعي کنيد بدانيد که متن به چه صورت نوشته شده است؛ يعني موضوعي را که مي ‌خوانيد، علمي، تاريخي، اجتماعي، تربيتي و يا مثلاً آموزشي است يا اين که داستاني را که مي‌ خوانيد، توصيفي است يا تشريحي يا اين که نوشته، شباهتي به متون قبلي دارد يا نه. گاهي اوقات يک واژه‌ کليدي تقريباً کل مطلب را به ما مي‌ گويد. در ابتدا که متن‌ خواني مي‌ کنيد، سعي کنيد معني کلي جمله را بفهميد و تلاش نکنيد که حتماً معني همه‌ واژه‌ ها را بدانيد يا لغت‌ ها را ترجمه کنيد. بدانيد که سؤالات چهارجوابي درک مطلب، تماماً در متن وجود دارد و شما با ارتباط دادن صحيح معني بخشي از جمله‌ متن با گزينه ‌هاي مربوط، مي ‌توانيد به گزينه‌ درست برسيد.

9-بهتر است که در ابتدا با متون ساده و کوتاه و بدون توجه به سؤالات آن شروع کنيد و فقط سعي کنيد تا حدودي مفهوم داستان را درک کنيد. بعد از مدتي مي ‌توانيد به سؤالات مربوط به متن نيز رجوع کنيد.

10- در مورد cloze passage بايد گفت که ابتدا بدون توجه به گزينه ‌هاي داده شده، متن را بخوانيد تا مفهوم کلي مطلب را بگيريد و بعد با توجه به گزينه ‌هاي داده شده و لغاتي که در اطراف محل نقطه‌ چين است، سعي کنيد  با در نظر گرفتن پيکره‌ معنايي واژه‌ ها، بهترين گزينه را انتخاب کنيد.

11-چه در متون درک مطلب و چه در متون cloze، بعد از بررسي جواب درست، بار ديگر به متون رجوع کنيد و سعي کنيد که ارتباط صحيح و منطقي بين جواب و جمله‌ مربوط در متن را بيابيد.

12- در مجموع به خاطر داشته باشيد که اگر مي ‌خواهيد در کنکور و در درس زبان موفق شويد، حتماً بايد مهارت متن ‌خواني و توانايي ترجمه‌ جمله را تقويت کنيد و کسب اين مهارت فقط با کار مستمر و رجوع به متون متعدد در کسب يک شيوه‌ ممتاز و ايده ‌آل براي رو ‌به رو شدن با هر متني، امکان‌ پذير است.

زبان عربي

 عربي به عنوان يک درس عمومي براي همه‌ گروه‌هاي آزمايشي ضريب قابل توجهي دارد. ميانگين نمره درس عربي قبول‌ شدگان کنکور در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني 18.38 درصد، علوم تجربي 15.06، علوم انساني 12.32، هنر 8.92 و زبان ‌هاي خارجي20.04 درصد است. درس عربي، پايين‌ ترين نمره را در ميان دروس عمومي دارد. تنها در گروه آزمايشي زبان ‌هاي خارجي و تا حدي علوم تجربي رقابت در اين درس جدي ‌تر و حتي شديد‌تر از درس ادبيات است. نکته‌ جالب در مورد درس عربي آن است که اين درس هرچند نسبت به درس ‌هاي ادبيات و معارف ضريب کمتري دارد، اما به علت ضعف عمومي داوطلبان، هر نمره آن به مقدار بيشتري نمره‌ تراز شما را افزايش مي‌ دهد.

وضعيت رقابت در درس عربي به گونه ‌اي است که نمره‌ پايين آن تا 33.3 درصد مشکل زيادي ايجاد نمي‌ کند، اما نمره بالاتر از 75 درصد به شدت در افزايش تراز و رتبه عمومي داوطلبان مؤثر است.

در درس عربي اکثر سؤالات آزمون ، مفهومي و بر اساس درک مطلب است و سؤالات مربوط به قواعد نيز بين 20 الي 25 درصد سؤالات آزمون اين درس را پوشش مي‌دهد. به بخش لغت آموزي در اين درس توجه داشته باشيد. با لغت آموزي خوب در اين درس، در زمان مي توانيد صرفه جويي کنيد و همچنين اين عمل دقت شما را در قسمت هاي ديگر عربي افزايش خواهد داد.

براي يک پاسخ‌ دهي موفق به سؤالات اين درس در کنکور به مطالب زير توجه کنيد:

1-درس عربي را پيوسته بخوانيد؛ يعني هرگاه شروع به مطالعه نموديد تا زمان کنکور اين مطالعه را ادامه دهيد؛

2- از کتاب عربي به هيچ عنوان غافل نشويد؛ پس به متن درس مراجعه نموده و قواعدي را که فرا گرفته ايد در متن اجرا نماييد؛

3- ابتدا بايد قواعد هر درس را از روي کتاب و جزوه مدرسه بخوانيد؛

4- تمرين ‌هاي هر درس را بدون نگاه کردن به پاسخ‌ ها حل ‌کنيد و تک تک آن ها را در طول حل کردن معني ‌کنيد؛

5-بعد از يادگيري قواعد، متن آن درس را خط به خط بخوانيد و جملات را تجزيه و تحليل و معني کنيد؛

6-از قواعد درس عربي خلاصه برداري کنيد تا در موقع لزوم نيازبه رجوع مکرر به کتاب نداشته باشيد و علاوه بر آن بتوانيد آن ها را به راحتي مرور کنيد؛

7-با توجه به اهميتي که در سال هاي اخير به ترجمه و درک مطلب در اين درس داده شده است، تک تک تمرين هاي درس را ضمن حل کردن معني کنيد؛

8-ترجمه و درک مطالب همچون انگليسي به ارتقاي توانايي شما در پاسخ گويي به تست ها کمک شايان توجهي مي کند و جعبه يادگيري «لايتنر» در اين درس، کمک بسيار خوبي به منظور فراگيري در اين زمينه  است؛

9-سعي کنيد معني کلمات را در جمله ياد بگيريد تا بهتر در ذهن بماند و به رموز ترجمه که در کارگاه ترجمه وجود دارد توجه کنيد؛

10- از لغات و اصطلاحات مشکل فيش برداري کنيد و آن ها را به دفعات مرور کنيد؛

11- در اين درس به اعراب کلمات (منصوب، مرفوع، مجرور و مجزوم) دقت ويژه ‌اي داشته باشيد؛

12- بررسي تست‌ هاي فراوان در اين درس به يادگيري و به يادسپاري شما کمک فراواني مي‌ کند. در اين زمينه مي توانيد از تست ‌هاي آزمون سراسري و دانشگاه آزاد استفاده کنيد؛ به خصوص از پرسش‌ هايي که در سال‌ هاي اخير مطرح شده اند. سعي کنيد که در هنگام تست‌ زني يا در هنگام بررسي تست‌ ها، چهار گزينه را (حتي گزينه‌ هاي غلط را) با بيان دليل اشتباهات آن ها مورد بررسي قرار دهيد. با انجام اين کار، شما عملاً چهار تست را حل کرده ‌ايد نه يک تست؛

13- تست هاي عربي را به صورت ترکيبي بزنيد، نه به صورت طبقه بندي شده؛ به عنوان مثال، وقتي  شما در حال زدن تست مجرورات هستيد، مسلماً ناخودآگاه گزينه ‌اي را که کسره دارد انتخاب مي‌کنيد و متوجه نمي شويد که آن درس را خوب ياد گرفته ‌ايد يا نه؛

14- در زمان حل تست، تک تک گزينه‌ ها و سؤالات را معني کنيد؛ حتي اگر آن تست، ربطي به ترجمه نداشته و فقط قواعد را در نظر داشته باشد؛

15-به بودجه بندي سؤالات کنکور در اين درس توجه کنيد. (پیک سنجش-1395.03.17)

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نحوه آشنایی شما با سایت
از طریق دوستان
از طریق روزنامه و جراید
از طریق اینترنت
از طریق SMS
از طریق ایمیل
 

آخرین اخبار

*سوابق تحصيلي پيش دانشگاهي فارغ التحصیلان (96-95) در‌ آزمون‌ سراسري‌ سال 1396

*درباره نتايج سومين آزمون استخدامي متمركز دستگاه هاي اجرايي كشور

*مرحله تكميل ظرفيت دانشگاه‌ هاي علوم پزشكي در برخی رشته های آزمون استخدامي متمركز 95

*درباره جداول رشته ها و مواد امتحانی آزمون ورودی دکتری (Ph.D) سال 1397

*اطلاعيه سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص رشته هاي کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد

*تاريخ‌ برگزاري، نحوه‌ پرينت كارت‌ و محل رفع نقص كارت آزمون سراسري‌ سال 1396

*آزمون تعيين صلاحيت متقاضيان تدريس در دانشگاه جامع علمي - كاربردي سال 1396

*فرصت مجدد براي متقاضيان سهميه 5 درصد ايثارگران در آزمون سراسري سال 1396

*پرينت كارت‌ صد و هجدهمین دوره آزمون زبان انگليسي پيشرفته (Tolimo:E-A2017)

*چهارمين آزمون استخدامی مشترك فراگير دستگاه هاي اجرايي كشور در سال 1396

*آغاز انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد 96 دانشگاه آزاد از هفته آخر خرداد96

*رشته محل ‌هاي جديد و اصلاحات دفترچه آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1396

*تمديد مهلت دريافت علاقه مندي براي اعمال سهميه 5 درصد ايثارگران کنکور سراسری96

*نتايج سومين آزمون استخدامي متمركز دستگاه هاي اجرايي كشور مورخ 1395/8/21

*تمديد ثبت ‌نام و رشته محل ‌هاي جديد و اصلاحات آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته96

*زمان اعلام نتايج اوليه آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1396

تمام گروه های خبری سایت

  بازديد کل : 623657 نفر   - 152709 ip   بازديد امروز : 43 نفر   - 15 ip   بازديد ديروز : 263 نفر   - 91 ip   آنلاين : 1 نفر